Όταν έγινε το τρομοκρατικό χτύπημα της 11ης Σεπτεμβρίου στους δίδυμους πύργους, διαδόθηκε ένα ανέκδοτο με την ερώτηση:
Γιατί ο Μπι Λάντεν δεν θα μπορούσε να κάνει το ίδιο στην Αθήνα;
Γιατί η επόμενη πτήση της Ολυμπιακής θα είχε καθυστέρηση.
Το ανέκδοτο αυτό είναι η απάντηση στα όσα μπορούν να συμβούν σε χαοτικά συστήματα.
Η ομοιομορφία, η οργάνωση, η ελάχιστη εντροπία οδηγούν αναπόφευκτα στην αυτοαναίρεση ενός οργανωμένου συστήματος. Η όποια τυχαία παράμετρος, που δεν έχει υπολογιστεί, σπάει την συνοχή του. Αντίθετα στα χαοτικά συστήματα το λάθος, η τυχαία παράμετρος, που φυσικά δεν έχει ληφθεί υπόψη, «σκοντάφτει» και αποσβένεται από την ποικιλομορφία και την πολυδαίδαλη διαδρομή που πρέπει να διανύσει μέχρι να «βρει τον στόχο της».
Στην Ιαπωνία παραδείγματος χάριν οι δρόμοι τους στηρίζονται σε ένα παλιό χαοτικό σύστημα αρίθμησης, που ακόμη και οι οδηγοί ταξί χάνονται. Το παλαιότερο σπίτι της συνοικίας παίρνει τον αριθμό 1, το δεύτερο σπίτι που μπορεί να είναι κάποια τετράγωνα μακριά, παίρνει τον αριθμό 2 κ.ο.κ. Έτσι μπορεί π.χ. το Νο 8 να είναι δίπλα στο 137. Τα γραφεία, τα εστιατόρια και όλοι οι ιδιοκτήτες σπιτιών φτιάχνουν έναν χάρτη της περιοχής και το δίνουν ή το στέλνουν με φαξ σε αυτόν που θέλει να τους επισκεφθεί. Αυτός το δίνει στον οδηγό ταξί και αφού ο οδηγός, μετά από κάποια λεπτά, το μελετήσει και πει ναι, ξεκινάει την αναζήτηση του σπιτιού. Το σύστημα αυτό της Ιαπωνίας, που αποτελεί το υπόδειγμα της ομοιομορφίας, είχε δημιουργηθεί από τα αρχαία χρόνια ως ένα σύστημα άμυνας στον εχθρό-κατακτητή.
Αντίστοιχα λοιπόν η ανοργάνωτη ελληνική κοινωνία με την χαοτική συμπεριφορά της σε όλα τα επίπεδα (πολιτική, οικονομία, διαπροσωπικές σχέσεις) αποτελεί το μειονέκτημα της, αλλά και το πλεονέκτημα της ευελιξίας και της προσαρμοστικότητας σε κάποιο εξωγενή παράγοντα που αλλάζει ξαφνικά τα δεδομένα της.
Στην γεωπολιτική στρατηγική ένα κράτος χωρίς ναυτικό μπορεί εύκολα να καταληφθεί από τον εχθρό. Ένα κράτος όμως με ισχυρό ναυτικό και δει νησιωτικό δεν μπορεί να καταληφθεί επί της ουσίας γιατί ακριβώς βρίσκεται παντού, σε όλα τα μήκη και πλάτη της γης. Το παράδειγμα της Αγγλίας και της Γερμανίας είναι χαρακτηριστικό στο Β’ Παγκόσμιο πόλεμο, ενώ η Γερμανία ποτέ δεν είχε την αίγλη ή έστω τον χαρακτηρισμό μίας μεγάλης αποικιοκρατικής δύναμης σε όλη την ιστορία της.
Η αυξημένη λοιπόν κινητικότητα ενός λαού αποτελεί και αυτή, όπως και για τα αέρια στη φυσική, μία χαοτική συμπεριφορά. Έτσι η θάλασσα και τα νησιά προσθέτουν ακόμη μία χαοτική παράμετρος σε ένα έθνος. Ο Έλληνας ταξιδεύει πολύ, μεταναστεύει στα δύσκολα και έρχεται πίσω ή μένει όταν οι συνθήκες το απαιτούν. Φέρνει νέες ιδέες, φέρει πολλές γνώμες, γεννά την φιλοσοφία, χτίζει μία καταπληκτική ποικιλόμορφη γλώσσα. Η ναυτιλία του είναι αναγνωρισμένη παγκόσμια εδώ και κάτι χιλιάδες χρόνια, όπως και οι μητροπόλεις του στις ξένες χώρες όπου μένει. Αυτή η υπερκινητικότητα του, αυτή νομαδική συμπεριφορά, που μεταβάλλεται αναλόγως των συνθηκών, αποτελεί και την ασπίδα του ενάντια σε κάθε ασθένεια που μπορεί να ξεσπάσει σε μία παγκοσμιοποιημένη κοινωνία-οικονομία-πολιτική.
Οι στιγμές που ζούμε σήμερα είναι ιστορικές τόσο για μας όσο και για τους άλλους λαούς. Βρισκόμαστε στο κατώφλι μία νέας εποχής, που παρόλα τα δυσοίωνα μηνύματα μας δίνει το πλεονέκτημα έδρας.
- Μας δίνεται η ευκαιρία να αμυνθούμε σθεναρά στην παγκόσμια κρίση την στιγμή που το μαύρο σύννεφο της ελλειμματικής πολιτικής του νομισματικού συστήματος εξαπλώνεται σε όλες τις χώρες.
- Μας δίνεται η ευκαιρία να αλλάξουμε το σκηνικό της χώρας με το γεωστρατηγικό μας πλεονέκτημα. Αυτή την στιγμή το πλεονέκτημα της θάλασσας, του ήλιου και του ανέμου μεταφράζονται σε ενεργειακά αποθέματα μεγάλης σημασίας για μας, αλλά και για τους «γύρω μας». Η μελλοντική αποκέντρωση της ενέργειας παγκοσμίως είναι δεδομένη. Μεγάλες χώρες όπως η Αγγλία, η Γερμανία και η Ισπανία υπολογίζουν ότι το 90% της ενέργειας τους θα προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (κύματα, ήλιος, άνεμος).
- Μας δίνεται η ευκαιρία να επανεξετάσουμε τις ευκαιρίες που μας δίνει η ναυτιλία και εμπόριο. Είμαστε το λιμάνι της Ευρώπης εξ’ ανατολάς (βλέπε Κίνα και λιμάνια) με προορισμό τη δύση. Τα αεροπορικά ναύλα και οι αεροπορικές εταιρείες που βρίσκονται σε δυσχερή θέση, καθώς και οι επίγειες μεταφορές χάνουν σιγά-σιγά το πλεονέκτημά τους.
- Είναι η Ελλάδα με την μεγαλύτερη ακτογραμμή μήκος (15.000 χλμ.), από όλες τις χώρες της Μεσογείου με πάνω από 2000 νησιά, αλλά και τα βουνά της (80%) και τις πεδιάδες της (20%)
- Είναι η Ελλάδα της μεγάλης ηλιοφάνειας και του ωραίου μεσογειακού κλίματος και των μοναδικών εδώδιμων προϊόντων φημισμένων ανά την υφήλιο .
- Είναι η χώρα με την μεγαλύτερη ομοιογένεια πληθυσμού σε μία εθνότητα που φτάνει στο 97%, πράγμα αδιανόητο για πολλές χώρες του κόσμου.
- Είναι η Ελλάδα με την μεγάλη προσαρμοστικότητα των Ελλήνων στις νέες τεχνολογίες και τον μεγαλύτερο ρυθμό αύξησης στην Ευρώπη.
- Είναι η Ελλάδα των χρυσοφόρων κρατικών μονοπωλίων, που ο δημόσιος τομέας της συνεισφέρει στο μισό του ΑΕΠ.
- Είναι η Ελλάδα που βρίσκεται στην Ευρώπη, ανήκει στην Ε.Ε και ταυτόχρονα βρίσκεται ανάμεσα σε τρεις ηπείρους με πολύ-πολιτισμικές επιρροές λαών και πολιτισμών, ενώ έχει και ένα σταθερό και δυνατό νόμισμα.
Αποτελεί με λίγα λόγια το ιδανικότερο σημείο της Ευρώπης, στην ιδανικότερη εποχή που θα μπορούσε να συμβεί και οι κάτοικοί της είναι οι ιδανικότεροι που θα μπορούσαν να υπάρξουν. Ας εκμεταλλευτούμε την ευκαιρία και ας επαναδιαπραγματευθούμε τις ιδέες μας, το κοινωνικό μας σύστημά, τα πλούτη της χώρας μας και να δώσουμε μία προοπτική και μία διέξοδο στο αδιέξοδο που δημιουργήσαμε μόνοι μας.
Κάποιος είχε πει:
«..Χωρίς τον Μεσαίωνα δεν θα υπήρχε η Αναγέννηση !»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου